© Created by TomMat 2013
24 - Plavba na Fidži
ÚTERÝ, 29 KVĚTEN 2012 04:48
Deset dnů před vyplutím z NZ se věnujeme přípravě na spuštění na vodu a následné vyplutí. Volná takeláž,
plachty, úprava refování, antifouling, anody, promazání pohyblivých dílů a další úkoly jsou splněny a 26. dubna jde
Sayonara po téměř pěti měsících do vody. Když po šesti hodinách stále do lodi teče, musí být něco v nepořádku.
Po skončení směny se necháváme zvednout na jeřáb a objevujeme příčinu. V minulosti vložený suk do 5 cm
dubové obšívky je z jiného dřeva, jinak sesychá a rozevírá vzniklou prasklinu, která by se asi zatáhla, ale až po
delší době. Krátká oprava a ráno nás spouští opět na vodu. Nyní je vše OK. Půjčujeme auto a s dlouhým
seznamem objíždíme supermarkety v okolí. Přijíždí třetí člen posádky Pavel Bulíř. S Pepou ještě jedeme do
Aucklandu za Jirkou stoklasou, naším IT odborníkem doladit program pro příjem gribů /předpovědních mapek/ a
přihlašujeme se k odbavení na úterý 1. května. Brzo ráno vyřizujeme formality, dokupujeme naftu, řešíme vrácení
DPH a v poledne vyplouváme.
Převážně zadoboční vítr postupně sílí na 6 Bf s nárazy kolem 30 kt. Plujeme na zarefovanou hlavatku, malou
genuu a kosatku s denními průměry kolem 120 mil. Čtvrtý den plavby nám poprvé praská článek kormidelního
řetězu. Opravuji. Větrné kormidlo spolehlivě řídí loď. Objevují se problémy s dobíjením baterií motorem, uvolňuje
se nový přední stěh a praská asi příliš zatížený list větrného kormidla. Sedmý den plavby máme upluto téměř 800
mil a do Lautoky na Fidži nám zbývají necelé tři dny plavby. Výčet malérů z 8. a 9. května je neskutečný. Čtyřikrát
praskají články kormidelního řetězu, ve švech praská genua 2 a vrcholným malérem je vniknutí vody do motoru.
Vítr v těchto dnech sice mírně oslabil na 19 v nárazech na 27 kt, ale vlny stále přesahují 4 metry. Špatným
rozhodnutím bylo především postavení lodě do dryfu při opravě řetězu. Kymácející se loď vytvořila podmínky pro
přímo „napumpování“ vody přes neuzavřené výfukové potrubí do motoru. Po opravě řetězu, vypumpování emulze
vody a oleje z motoru a naplnění prostoru klikové hřídele naftou, ustavujeme plachty do vyvážené pozice tak aby
loď plula v příznivém kurzujen s pomocí plachet. Vítr zeslabuje, ale nepříznivě mění směr.
Následujících sedm dní řídíme směr plavby prakticky jen s pomocí plachet. Zatížení kormidelního kola dovoluji
maximálně jedním prstem. Pomocí Iridia jsem ve spojení se synem Jardínem a domlouváme strategii. Bude
informovat příslušné orgány na Fidži o naší situaci s tím, že vlastními silami poplujeme co nejblíže k hlavnímu
městu Suva a využijeme eventuální pomoci jen v situaci krajní nouze. Jardín navazuje kontakt s Fidžinavy a s
jachtaři v Suvě. Předpověď pro příští dny je až na směr větru vcelku příznivá a s denními průměry kolem 50 mil se
blížíme k cíli. V pondělí 14. 5. vidíme světla Cap Washington před ostrovy Kandavu. Dvakrát denně přeposílám
naší pozici a je předpoklad, že ve středu v podvečer budeme před průlivem mezi reefy za kterým je již vnitřní
laguna přístavu Suva. Fijinavy je sice připravena nás protáhnout průlivem /nejužší místo 200m/, ale Jardín
domlouvá spolupráci s Toddym z Jachtklubu, který kolem čtvrté nám vypluje vstříc. S Toddym jsme v kontaktu
přes UKF, ale jeho GPS nefunguje.
Dobrou půlhodinu nás hledá a v 17.30 před setměním se setkáváme. Vše máme připraveno, Stahujeme plachty,
házíme vrhací lanko a Vola, fidžijský člen posádky, si přitahuje naše silné vlečné lano. Toddyho motorový člun Lili
2 nás vleče rychlostí 5 uzlů vstříc noční barieře vln tříštících se o útesy. S rutinou proplouvá průlivem a po dvou
hodinách vlečení nás odvazují před místním jachetním přístavem. Házíme kotvu a po 16 dnech plavby jsme opět
na klidné vodě.
Nevím komu děkovat dříve.
Pepa s Pavlem výtečně spolupracovali, Jardín je hvězda a všichni kteří se do akce zapojili nám dávali najevo, že
jsou připraveni nám ku pomoci. Na pobřežních útesech ztroskotávají totiž lodě s funkčním kormidlem i motorem.
Díky všehomíru za přízeň.
Neskutečné vypětí posledních dnů mně neopouští.
Usínám jen s pomocí prášků.
Díky, díky, díky.
Jarda Bernt
Suva Fidži 28. 5. 2012