CroatianCzechDanishDutchEnglishFrenchGermanHungarianItalianNorwegianPolishPortugueseRomanianRussianSpanish
© Created by TomMat 2013 
Úvod Loď SAYONARA Lodní deník Fotogalerie Info Kontakt Z Čech do Anglie Z Anglie na Pyrenejský poloostrov Galície Andaluzie Madeira Kanárské ostrovy Atlantik Karibik Granada a Trinidad Ostrovy ABC a Kartagena Ostrovy San Blas Panama Pacifik Galapágy Pacifik podruhé Markézy Tuamotu Tahiti, společnské ostrovy Suwarov Samoa Království Tonga Letní období v JZ Pacifiku Nový Zéland Plavba na Fidži Fidži Vanuatu Plavba do Austrálie Indický oceán Maskareny Plavba do Afriky Kolem nejjižnějšího cípu Afriky Plavba do Namibie Plavba do Brazílie Atlantikem z Brazílie 35 - Z Azorských ostrovů do Evropy
24 - Plavba na Fidži ÚTERÝ, 29 KVĚTEN 2012 04:48
Deset dnů před vyplutím z NZ se věnujeme přípravě  na spuštění na vodu a následné vyplutí. Volná takeláž, plachty, úprava refování, antifouling, anody, promazání pohyblivých dílů a další úkoly jsou splněny a 26. dubna jde Sayonara po téměř pěti měsících do vody. Když po šesti hodinách stále do lodi teče, musí být něco v nepořádku. Po skončení směny se necháváme zvednout na jeřáb a objevujeme příčinu. V minulosti vložený suk do 5 cm dubové obšívky je z jiného dřeva, jinak sesychá a rozevírá vzniklou prasklinu, která by se asi zatáhla, ale až po delší době. Krátká oprava a ráno nás spouští opět na vodu. Nyní je vše OK. Půjčujeme auto a s dlouhým seznamem objíždíme supermarkety v okolí. Přijíždí třetí člen posádky Pavel Bulíř. S Pepou ještě jedeme do Aucklandu za Jirkou stoklasou, naším IT odborníkem doladit program pro příjem gribů /předpovědních mapek/ a přihlašujeme se k odbavení na úterý 1. května. Brzo ráno vyřizujeme formality, dokupujeme naftu, řešíme vrácení DPH a v poledne vyplouváme. Převážně zadoboční vítr postupně sílí na 6 Bf s nárazy kolem 30 kt. Plujeme na zarefovanou hlavatku, malou genuu a kosatku  s denními průměry kolem 120 mil. Čtvrtý den plavby nám poprvé praská článek kormidelního řetězu. Opravuji. Větrné kormidlo spolehlivě řídí loď. Objevují se problémy s dobíjením baterií motorem, uvolňuje se nový přední stěh a praská asi příliš zatížený list větrného kormidla. Sedmý den plavby máme upluto téměř 800 mil a do Lautoky na Fidži nám zbývají necelé tři dny plavby. Výčet malérů z 8. a 9. května je neskutečný. Čtyřikrát praskají články kormidelního řetězu, ve švech praská genua 2 a vrcholným malérem je vniknutí vody do motoru. Vítr v těchto dnech sice mírně oslabil na 19 v nárazech na 27 kt, ale vlny stále přesahují 4 metry. Špatným rozhodnutím  bylo především postavení lodě do dryfu při opravě řetězu. Kymácející se loď vytvořila podmínky pro přímo „napumpování“ vody přes neuzavřené výfukové potrubí do motoru. Po opravě řetězu, vypumpování emulze vody a oleje z motoru a naplnění prostoru klikové hřídele naftou, ustavujeme plachty do vyvážené pozice tak aby loď plula v příznivém kurzujen s pomocí plachet. Vítr zeslabuje, ale nepříznivě mění směr. Následujících sedm dní řídíme směr plavby prakticky jen s pomocí plachet. Zatížení kormidelního kola dovoluji maximálně jedním prstem. Pomocí Iridia jsem ve spojení se synem Jardínem a domlouváme strategii. Bude informovat příslušné orgány na Fidži o naší situaci s tím, že vlastními silami poplujeme co nejblíže k hlavnímu městu Suva a využijeme eventuální pomoci jen v situaci krajní nouze. Jardín navazuje kontakt s Fidžinavy a s jachtaři v Suvě. Předpověď pro příští dny je až na směr větru vcelku příznivá a s denními průměry kolem 50 mil se blížíme k cíli. V pondělí 14. 5. vidíme světla Cap Washington před ostrovy Kandavu. Dvakrát denně přeposílám naší pozici a je předpoklad, že ve středu v podvečer budeme před průlivem mezi reefy za kterým je již vnitřní laguna přístavu Suva. Fijinavy je sice připravena nás protáhnout průlivem /nejužší místo 200m/, ale Jardín domlouvá spolupráci s Toddym z Jachtklubu, který kolem čtvrté nám vypluje vstříc. S Toddym jsme v kontaktu přes UKF, ale jeho GPS nefunguje. Dobrou půlhodinu nás hledá a v 17.30 před setměním se setkáváme. Vše máme připraveno, Stahujeme plachty, házíme vrhací lanko a Vola, fidžijský člen posádky, si přitahuje naše silné vlečné lano. Toddyho motorový člun Lili 2 nás vleče rychlostí 5 uzlů vstříc noční barieře vln tříštících se o útesy. S rutinou proplouvá průlivem a po  dvou hodinách vlečení nás odvazují před místním jachetním přístavem. Házíme kotvu a po 16 dnech plavby jsme opět na klidné vodě. Nevím komu děkovat dříve. Pepa s Pavlem výtečně spolupracovali,  Jardín je hvězda a všichni kteří  se do akce zapojili nám dávali najevo, že jsou připraveni nám ku pomoci. Na pobřežních útesech ztroskotávají totiž lodě  s funkčním kormidlem i motorem. Díky všehomíru za přízeň. Neskutečné vypětí posledních dnů mně neopouští. Usínám jen s pomocí prášků. Díky, díky, díky. Jarda Bernt  Suva Fidži  28. 5. 2012
Plavba na Fidži