Úvod Loď SAYONARA Lodní deník Fotogalerie Info Kontakt
02 - Z Anglie na Pyrenejský poloostrov PÁTEK, 18 ČERVEN 2010 22:23
Wight, Solent, Cowes – není snad na světě větší koncentrace jachtingu než v této oblasti. My jsme vyvázáni v Sheppard marině 5O 45 604 N 01 17 580 W.
Odtud startovali v minulosti i v současnosti ty nejvýznamnější jachtařské akce. Každodenní regaty, každodenní neuvěřitelný jachtařský ruch. V sobotním dopoledni jsem napočítal na vodě více než 200 jachet. Přilehlý Portsmouth zůstává nadále největší vojenskou námořní základnou Evropy. V historickém námořním muzeu je mimo dalších exponát slavné lodě z bitvy u Traffalgaru, Viktorie. Neuvěřitelná kumulace lidské dovednosti a nutno říci i vkusu na tak malém prostoru. A to vše převážně ze dřeva. Nutno smeknout.
Historická část města má na chodnících vydlážděnu trasu kudy prošel admirál Nelson před slavným vítězstvím a svojí smrtí v bitvě u Trafallgaru v r. 1805. Město s tisíciletou námořní historií si připomíná svoji výjimečnost moderní architektonickou dominantou Spinakertowerem vysokou téměř 170 m. Využili jsme čilého trajektového spojení mezi ostrovem Wight a Portsmouth k jednodenní návštěvě  města. A abych nezapomněl. Guines v anglickém pubu chutná dokonale.
Soboty 5. června využíváme k evidenci naší plavby. Píšu zprávu, pořádáme fotky a videozáznamy.  Bohužel vrcholící příliv neumožňuje materiály odeslat. Je nejvyšší čas odplout. Čekáme snad deset minut  na volný prostor mezi nekonečnou řadou vracejících se jachet a v podvečer západním průlivem Solent odplouváme. V noci přetínáme frekventované plavební zóny a s příznivým větrem v nedělním podvečeru spouštíme kotvu  na severu ostrova Guernsey. Rozhoupaná noc je prověrkou kotevní výbavy Sayonary. Loď má 20 kg CQR kotvu, 50 m  10 mm řetězu a vše se ovládá ručním vrátkem. Na hloubce 4 m jsme vypustili 25 m řetězu, zapínáme alarm hlásící utržení kotvy a uleháme do kolébajících se lůžek. Následující dopoledne vplouváme s přílivem do blízké Beaucette mariny 49 30 158 N   02 30 269 W. Marina se nachází  ve starém žulovém lomu a s mořem je spojena 6 m širokým vstupem. Nelze si představit lepší přístav. Místní wifina nám umožňuje internetový kontakt, takže zbytek dne prosedíme u obrazovek. Kanálové či Normanské ostrovy mají tisíciletou, často pohnutou historii. Ač u pobřeží Francie, byly převážně pod kontrolou Británie. Rozsáhlou autonomii ostrovů dokládají mimo jiné i jednolibrové bankovky směnitelné jen na ostrovech. Krystalické podloží ostrovů dávalo a nadále poskytuje stavební materiál. Téměř všechny stavby a nezbytné zídky tvoří dokonalé kamenné zdivo z žuly mnoha barevných odstínů. Všude množství květin a upravených zahrad. Radost pohledět. Autobusem navštěvujeme hlavní město St. Peter a v podvečer se vracíme obtěžkáni nejen zásobami, ale i hezkými dojmy. Kontrolujeme předpověď, platíme marinu a usínáme na zrcadlové hladině mariny. Příští noci už budou zcela odlišné.
V časném středečním ránu s vrcholící vysokou vodou odplouváme. Vycházíme z předpovědi, že tlaková níže z Atlantiku se přemisťuje k východu do oblasti Biskajského zálivu. Za ní se nachází hřeben vysokého tlaku, takže v „dýze“ mezi nimi lze očekávat severní proudění občas přesahující 6 Bf. Po počátečních hodinách slabého větru v podvečer vítr sílí, v noci musíme refovat a ve čtvrtek odpoledne po 110 Nm vidíme někde v dáli slavný Ile de Ouessant, nejzápadnější místo Bretaně. V podvečer plujeme již jen na malou kosatku 8 m2 rychlostí 6 uzlů. Dokud jsme pluli na druhý ref grotu a kosatku, log na GPS  co chvíli ukazoval  dvojciferná čísla. O tom, že plujeme v oblasti nízkého tlaku, nás utvrzuje vytrvalý déšť. My však, až na výjimky, ovládáme loď z chráněného „velína“. AIS nás informuje o lodích v okolí a při dobře vytrimovaných plachtách si s kormidlováním poradí buď naše větrné nebo elektrické autokormidlo.  350 mil od Ouessantu ke španělskému pobřeží se nám každou hodinou zmenšuje v průměru  o 5 mil. Vlny se se slábnoucím větrem postupně zmenšují, hřebeny vln se přestávají lámat, pěnová pole jsou jen ojediněle. Záď Sayonary zalévají vlny jen výjimečně. Po dvou dnech plavby v 6 Bf, vítr slábne a v sobotním dopoledni je pouhých 10 m/sec. Po opakovaných pokusech s oplachtěním vychází nejlépe clever, který při čistém zadním větru a silném kymácení se udrží pod větrem a naše větrné kormidlo nás spolehlivě vede ke španělskému pobřeží. 13. 6. v 9.11 vidíme pevninu. Obeplouváme mys Cabo Ortega a v 17.15 spouštíme kotvu v zátoce před El Ferrol 43 28 013 N 08 16  619 W východně od pevnosti Castillo de San Felipo. Následující den si „lížeme rány“. Dobře se vyspat, najíst, uklidit, umýt, oholit, ostříhat a připravit člun s  přívěsným motorem na příští dny. V úterý se přemisťujeme do přístavu Ares. Ranní episoda s obtížemi při uvolňování kotvy pokračuje. Tentokrát jsme kotvou zachytili více než 100 kg blok s lany. Problém je vyřešen, člunem jedeme do přístavu a po týdnu vstupujeme opět na pevninu. Ares, malé městečko s úzkými uličkami se již nemůže dočkat lepšího počasí. Podle množství nachystaných židlí očekávají dobrou sezonu. My v kulichách jim reklamu jistě neděláme. Ve středu přeplouváme do hlavního města Galicie La Coruni. Doplňujeme naftu a vyvazujeme se v marině Coruňa  43 22 085 N  08 23 079 W. Neptun ochutnává whisky Glenfiddich ročník 1997. Pohlazení Sayonaře a poděkování všehomíru.
La Coruňa  18. 06. 2010
CroatianCzechDanishDutchEnglishFrenchGermanHungarianItalianNorwegianPolishPortugueseRomanianRussianSpanish
© Created by TomMat 2013 
Z Čech do Anglie Z Anglie na Pyrenejský poloostrov Galície Andaluzie Madeira Kanárské ostrovy Atlantik Karibik Granada a Trinidad Ostrovy ABC a Kartagena Ostrovy San Blas Panama Pacifik Galapágy Pacifik podruhé Markézy Tuamotu Tahiti, společnské ostrovy Suwarov Samoa Království Tonga Letní období v JZ Pacifiku Nový Zéland Plavba na Fidži Fidži Vanuatu Plavba do Austrálie Indický oceán Maskareny Plavba do Afriky Kolem nejjižnějšího cípu Afriky Plavba do Namibie Plavba do Brazílie Atlantikem z Brazílie 35 - Z Azorských ostrovů do Evropy Z Anglie na Pyrenejský poloostrov