CroatianCzechDanishDutchEnglishFrenchGermanHungarianItalianNorwegianPolishPortugueseRomanianRussianSpanish
© Created by TomMat 2013 
09 - Grenada a Trinidad NEDĚLE, 13 BŘEZEN 2011 23:14
Zábava na Námořnickém  bálu v Libštátě je v nejlepším, ale já se již  balím na cestu. Noční let do Paříže, nocleh na letišti, osm hodin mezi dvěma  širokorozchodnými dámami, čekající přátelé na letišti ve Fort de France (Martinique) a konečně Sayonara. Vyplouváme k Santa Lucii, St. Vincentu, Bequii, Mayerau, Cariacou a po pěti dnech plavby přistáváme v hlavním městě Grenady v St. George. Nebýt ztráty člunu na Bequii byla by to nádherná plavba po krásných karibských ostrovech. (..z emailu: " Člun i s motorem zmizel. Byl jsem blízko břehu, seděli jsme v noci uvnitř a chystali se, že zajedeme na břeh dát si drink. Bohužel z něho sešlo. Na Grenadě jsem koupil vše nové. Takový je život. Nesmí se váhat ani chvíli. Jinak mám člun stále všude zamčený, ale tehdy jsem zaváhal.") Grenada. Již to jméno zní exoticky. Barvy na vlajce ostrovní republiky  červená, zelená, žlutá mezi nimi hvězdičky, taková dětská roztomilost jak ten ostrov sám.
Grenada je ostrovní stát v Karibském moři, nalézající se v souostroví Malé Antily. Jeho nejbližšími sousedy jsou ostrovy Svatý Vincenc a Barbados na severu, Trinidad a Tobago na jihu.
Obyvatelé, převážně potomci afrických otroků, milují barevnost, uniformy, kriket a rytmickou hudbu. Sopečný ostrov s vysokým úhrnem srážek, tropické teploty, úrodná půda, tak tady skutečně vykvetou i hrábě. Není místečka bez vegetace. Neprostupný tropický prales ve vnitrozemí a kvetoucí zahrádky v okolí často velmi skromných domků. Kokosové palmy, avocada, chlebovníky, kakaovníky, papaja, mango, muškátové oříšky, skořicovník, vanilka, kávovník, maracuja, zázvor a samozřejmě všude přítomné banánovníky a grapefruity. Nelze popsat to množství barev, tvarů a vůní. Ne nadarmo má ostrov přezdívku „ostrov koření“. Tržiště v hlavním městě St. George si vychutnáte i se zavřenýma očima. Ještě si poslechneme gospel při bohoslužbě a vyplouváme k Trinidadu. 90 mílový úsek mezi ostrovy je záludný svými proudy, takže osa lodě stále směřuje někam jinam než k cíli. Jeden tropický liják následuje za druhým a po 22 hodinách plavby úzkým průlivem, vplouváme do klidných vod zálivu Chaguaramas, kde se vyvazujeme u mola k odbavení.  Pozoruji, že směrem k jihu se administrativa stále zdokonaluje. Počet formulářů roste s počtem specialistů na odbavení. Novinkou na TNT /zkratka pro Trinidad a Tobago/ je, že každý člen posádky je odbavován tváří v tvář. Po dvou hodinách jsme vpuštěni do země a přemisťujeme se do krásné mariny. Za rozumné peníze (TT dolary) je nám k dispozici celé zázemí mariny včetně bazénu, čerstvého tisku a úklidu odpadků. Půjčeným autem se vydáváme po levé straně za poznáváním ostrova. Trinidad  je největším z ostrovů Malých Antil, téměř 5 000 km2, objevený stejně jako Grenada při třetí Kolumbově výpravě, geologicky patří k jihoamerickému kontinentu a byl pro svoji blízkost pevniny osídlen dlouho před objevením indiány Arawaky a Kariby. Protektoři ostrova se střídali, až definitivně ostrov ovládli Britové, kteří ostrovu v roce 1962 poskytli nezávislost. Pestrá směsice obyvatelstva  od míšenců původních obyvatel, přes potomky otroků až po významnou komunitu Indů na jihu ostrova je až na drobné výstřelky soudržná. Hornatá severní část s deštnými pralesy, zemědělský jih s pracovitými Indy na jihu. Ostrov se nachází v pásmu naftonosných břidlic a to z něj činí i nejbohatší stát Karibiku. Bohatství je patrné na první pohled. Dálnice, výškové budovy v hlavním městě, silnice přeplněné silnými japonskými auty. Vydáváme se na nádherné pláže Maracas s vyhlášenou nabídkou žraločích sendvičů, projíždíme ostrovem k jihu na Pitch Point  k jednomu z přírodních divů světa, asfaltovému jezeru. Dnes z větší části vytěžené jezero dalo světu půl miliardy sudů asfaltu. Do tektonické sníženiny po tisíciletí pronikala nafta a přírodní destilací vznikal asfalt. Těžba skončila, zbytek jezera čeká turistická budoucnost. Pobřežní mělčiny na JZ ostrova tvoří rozsáhlé mangrovníkové močály, které jsou domovem více než 400 druhů ptáků. Reservace Caroni umožňuje pozorování  ptačích kolonií. Sledování hejn národního ptáka TNT Ibise červeného v podvečerním slunci je neuvěřitelným zážitkem. To, že při plavbě na motorových člunech  v mangrovech spatříte kajmany a hady na stromech,  je samozřejmostí... Druhé největší město San Fernando mně zaujalo především tím, jak především indické obyvatelstvo je obchodně zdatné. Každý obchoduje. Někdo s tkaničkami, jiný se sponkami nebo se sáčky. Každý nějak musí začít. Bohužel ta nejznámější atrakce TNT, karneval, začne až za týden. Přípravy ovšem jsou již v plném proudu. Jednotlivé „bandy“ o několika tisíci členech pracují na kostýmech, připravují koncepci svých vystoupení a zejména vybrané masky se účastní vysoce dotovaných soutěží o nejkrásnější či nejvtipnější masku. Při naší účasti zvítězila maska „Tsunami“, která už svými rozměry 30 m v průměru a 15 m do výšky zcela přesáhla naši představu o možnostech masky. Což teprve ty další. Každý „band“ má svůj orchestr, který se pohybuje spolu s tančícími tažen lidmi. Orchestry jsou tradiční steelbandy ovšem v počtu přesahujícím stovku. Absolvovali jsme nácvik tří takových orchestrů a popsat zážitek z hudby stovky melodických bubínků a bubnů nelze. Není divu, že při vlastním karnevalu tančí i místní psi. Karneval je událostí v životě země číslo jedna, je pod dohledem vlády a podřídí se mu vše ostatní. Šťastní lidé.
Naše další plavba ze země ibisů a vánočních hvězd měla směřovat přes venezuelské ostrovy k ostrovům ABC. Reference na stránkách Jimi Cornela, konzultace s dalšími jachtaři a  rozhodnutí  jiných vedly k jediné možnosti. Vyhnout se rizikovým venezuelským vodám. Zopakovali jsme si plavbu na Grenadu, navštívili další zajímavá místa ostrova a s příznivým větrem  7. března vyplouváme na 420 mil dlouhou plavbu k Bonairu. V noci se zhasnutými světly tak jak doporučuje průvodce. 10. března v nočních hodinách se vyvazujeme k bóji před molem hlavního města ostrova Bonaire, Kralendijkem. Krásná plavba s průměrem  5,2 uzle. 12. března 20011  Bonaire  Jarda  Bernt  Sayonara
Úvod Loď SAYONARA Lodní deník Fotogalerie Info Kontakt Z Čech do Anglie Z Anglie na Pyrenejský poloostrov Galície Andaluzie Madeira Kanárské ostrovy Atlantik Karibik Granada a Trinidad Ostrovy ABC a Kartagena Ostrovy San Blas Panama Pacifik Galapágy Pacifik podruhé Markézy Tuamotu Tahiti, společnské ostrovy Suwarov Samoa Království Tonga Letní období v JZ Pacifiku Nový Zéland Plavba na Fidži Fidži Vanuatu Plavba do Austrálie Indický oceán Maskareny Plavba do Afriky Kolem nejjižnějšího cípu Afriky Plavba do Namibie Plavba do Brazílie Atlantikem z Brazílie 35 - Z Azorských ostrovů do Evropy Granada a Trinidad